Banner handboek datamanagement

De menselijke kant van data

8 december, 2019
Advies
Datavisualisatie Geven in Nederland
Datavisualisatie Geven in Nederland
6 mei, 2020
datavisualisatie TTEITI
Datavisualisatie olie en gas in Trinidad
16 oktober, 2019
 

In de complexiteit van datamanagement wordt het menselijke aspect nogal eens vergeten

Meer 'databewustzijn', zodat mensen echt anders gaan werken met data. Dat was de opdracht die ik samen met Bart Wagenaar, een gedragspsycholoog, op me nam. Bart leerde mij dat data-awareness programma's zelden leiden tot de gewenste gedragsverandering. Dat komt omdat awareness vaak niet het probleem is. Mooie metafoor: de meeste mannen weten dat ze niet op de wc-bril moeten plassen. Een vlieg in een wc-pot blijkt effectiever dan een uitgebreide cursus om 'awareness' bij te brengen. Kortom, voor Stedin gingen Bart en ik op zoek naar die vlieg.

We ontwikkelden verandermateriaal waarmee we met kleine interventies grote impact hadden.

Het startpunt van het traject bij Stedin was uitzoeken waar de pijn zat: Wat gaat er nu niet goed en hoe zou het dan wel moeten gaan. We zijn samen met het data team van Stedin op zoek gegaan naar een norm waaraan iedereen die met data werkt moet voldoen. We ontwikkelden een visueel handboek waar deze norm aan de hand van een metafoor werd uitgelegd.

Toen de norm duidelijk was, moest duidelijk worden hoe die in de praktijk eruit ziet. We ontwikkelden diverse verandermaterialen die mensen kunnen gebruiken bij echte of fictieve praktijkvoorbeelden.

Het eindresultaat waren diverse korte 'challenges' waarmee medewerkers van Stedin meer gevoel kregen bij het onderwerp en wat van hen gevraagd werd bij het werken met data. Het traject bij Stedin is in december 2019 afgesloten, maar maanden later blijken ze nog steeds regelmatig terug te grijpen naar het handboek dat we ontwikkelden. Een groter compliment kan je niet krijgen.